K tomu je tu koučink a supervize!
Na naše otázky odpovídá Jakub Kulhánek, dlouholetý
zaměstnanec YMCA Praha, nově také člen Komise pro
rozvoj YMCA. Proč zrovna tohle téma? Jakub přišel
s nápadem nabídnout možnost koučinku v příštím
roce pro sekretáře YMCA v rámci péče o jejich
wellbeing. Pokud tedy máte nějaké nejasnosti, čtěte
a nabídky následně neváhejte využít!
Jakub Kulhánek (1988)
Vystudoval pastorační a sociální práci na Evangelické
teologické fakultě. Od roku 2013 působí
na různých pracovních pozicích v sociálních službách
YMCA Praha. Od roku 2018 je koordinátorem
sociálních služeb v YMCA Praha. Ve volném čase
rád čte odbornou literaturu a detektivky, chodí na
výlety s rodinou, hraje s nimi deskové hry. Za jízdy
zásadně netelefonuje.
-------------------------------------------------
Co je to koučink a co supervize? J e mezi nimi nějaký
rozdíl? Jakou roli hrají v osobním rozvoji?
Koučink a supervize jsou metody, které podporují
osobní a profesní rozvoj, nicméně každá má trošku
jiný přístup a cíl. Koučink je procesem, kdy odborník
(kouč) pomáhá dosahovat konkrétních osobních anebo
profesních cílů. Supervize je procesem, ve kterém
odborník (supervizor) pomáhá reflektovat a rozvíjet
Vaší konkrétní praxi a situace. Ve srovnání se supervize
více orientuje na profesní prostředí (sociální služby,
školství) a bývá zaměřena na reflexi minulých situací.
Komu bys doporučil jedno nebo druhé?
Supervizi bych doporučil všem lidem, kteří se ve
své praxi potkávají s jinými lidmi v různých rolích
(manažeři, pracovníci v přímé péči aj.) a kteří čelí
například náročným situacím s klienty anebo kolegy,
lidem, kteří řeší etická dilemata anebo mají zájem
o svůj profesní růst a zrání.
Máš s nimi osobní zkušenost? Kdy pomohli nebo
pomáhají tobě?
Mám více než 10letou zkušenost s týmovými a individuálními
supervizemi zaměřenými na klientskou práci
(dilemata, řešení konfliktů).
V posledních letech využívám individuální supervizi
řízení. Jednou za 2 měsíce se potkávám s paní supervizorkou,
tato setkání mi pomáhají získávat nadhled
nad svou prací, nad náročnými situacemi ve vedení
lidí a projektů. Daří se mi později nevnášet si „blbou“
náladu domů. To oceňuji sám a asi také manželka
a dcery. :-)
Pár tipů, k čemu to může být konkrétně dobré:
- Reflexe vlastní praxe (zamyslet se nad stylem vedení
organizace a kolegů, prozkoumat jak mé chování
ovlivňuje druhé v organizaci).
- Podpora při zvládání náročných situací (prostor pro
sdílené pocitů a pomoc lépe zvládat stres).
- Podpora při rozhodování (možnost prozkoumat
možnosti a případné důsledky svých rozhodnutí).
- Rozvoj komunikačních dovedností (zlepši a zefektivnit
komunikaci, jak vést náročné rozhovory).
To jsou asi 4 oblasti, ve kterých čerpám, abych mohl
lépe fungovat já a mohl by i sekretář/ředitel spolku.
S koučinkem osobní zkušenost nemám. Několikrát
jsem však kolegům při náročných osobních rozhodnutích
anebo životních změnách doporučil využít tuto
formu podpory. Kolegové si tuto formu pochvalovali.
Je však třeba si svého kouče dobře vybrat.
Jak může vypadat takové setkání? N a co se
může připravit člověk, který s nimi nemá žádnou
zkušenost?
Na první setkání bych vřele doporučil utřídit si vlastní
myšlenky, proč přicházím a co si chci odnést. To je
stěžejní domácí úkol. O další se postará sám odborník
(supervizor anebo kouč). Konzultační místnosti jsou
většinou vkusně a příjemně zařízeny, budete sedět
v křesle anebo na gauči, dostanete dobrý čaj anebo
vodu a někdy i přikrývku.
Musím řešit během koučinku nebo supervize čistě
pracovní věci nebo můžu mít i otázku ze života?
Myslím si, že profesní a osobní život jsou propojené
a neoddělitelné. Zkušený supervizor a kouč dokáží
pracovat i s osobními tématy, která vstupují do pracovního
života a ovlivňují ho. V takovém případě je
důležité klást si otázku, jak to ovlivňuje mou práci a co
bych potřeboval, abych mohl dobře fungovat v práci.
Jak se pozná, že byl koučink úspěšný? D á se to nějak
„změřit“?
Na místo měření bych použil spíše slovo sledovat
dopady. Můžeme se zaměřit na vlastní pocity, cítíme
se po setkání s koučem lépe? Ulevilo se nám?
Můžeme sledovat, a klidně i měřit, jak často si nosíme
práci domů. Jak často se cítíme ve své práci bezmocně.
Učinil jsem nějaké konkrétní kroky, ke kterým jsem se
zavázal. To vše Vám napoví, zda svůj čas a prostředky
využíváme smysluplně.
Má podle tebe smysl skupinová supervize? J aký
a pro koho je (ne)vhodná?
Skupinová supervize má smysl ve chvíli, kdy nějaká
skupina osob (2 až 6 osob) spolupracuje na nějakém
úkolu anebo spolupracují na dosažení určitých cílů
a z nějakého důvodu potřebují pomoci anebo podpořit.
Z vlastní praxe vím, že profesionálně a kvalitně odvedená
supervize dokáže pomoci k dobrému fungování
týmu a předcházení blbé náladě na pracovišti.
Nařídil bych ji všem profesionálům v sociálních službách,
protože kolegové jsou v první linii a ve velmi
náročných situacích. Doporučil bych ji i mimo oblast
sociálních služeb, kde je postupně zaváděna ve školství
nebo ve zdravotnictví.
Když si hledám mentora / supervizora sám/sama,
podle čeho se orientovat?
Orientace v této oblasti je velmi náročná, podobně
jako orientace v džungli. Pokud bych hledal individuální
pomoc a oporu pro sebe, kompasem by mi bylo
následující: Jaké formální vzdělání odborník má? Jaké
absolvoval výcviky a kurzy? A jakými pracovními zkušenostmi
oplývá? Seriózní odborník tyto informace
sdílí a otevřeně předkládá zájemcům o své služby.
A i v tomto platí, že 10 lidí má 10 chutí.
Nedá se říci, že například klinický psycholog bude lepší
supervizor nežli sociální pracovník anebo pedagog.
Z vlastních zkušeností vím, že jsem kvalitní supervizní
služby čerpal od klinických psychologů, sociálních
pracovníků, sociologů, pedagogů anebo faráře. Všechny
však pojily tyto hodnoty: Respekt, odbornost,
otevřenost a důvěrnost. A to bych doporučil hledat
každému.
A modlím se za to, aby to každý potřebný našel.
Alžběta Čechráková, sekretář pro vzdělávání
a koncepci YMCA v ČR, foto: archiv YMCA