V následující rubrice vám přibližujeme významné
osobnosti Ymky jejich vlastními slovy. Dalším
pamětníkem je i přes svůj nízký věk Petr Holas
(uprostřed), letos oceněný za svou práci a přínos
Ymce, dlouholetý člen, hospodář, sekretář YM CA Braník a člen Revizní komise YMCA v ČR, v současné době předseda Kontrolní komise YMCA Braník.
Příchod do Ymky
Do Ymky jsem se dostal na gymplu, přes kamaráda,
respektive ještě přes dalšího prostředníka. Poprvé
jsem jel v roce 1999 na vodu, na slovensko-polské
pomezí, na Dunajec, to byla první mládežová voda,
kterou vedl Egon Čierný, jeden z branických ymkařů.
Já jsem přišel v době, kdy se dávala právní subjektivita
místním Ymkám, takže vždycky o sobě říkám, že
já jsem první nezakládající člen Ymky Braník. Protože
upékalo se to ještě beze mě, byť jsem byl informován,
dokonce mám ještě někde schované takové inside
info z první ustavující schůze YMCA Braník. A když se
pak konala řádná valná schůze, tak jsem byl přijat za
člena, posléze za činného člena a byl jsem vtažen do
toho „bafuňaření“, jak já říkám. U nás to zní kvůli fotbalu
tak nepěkně, ale já si zakládám na tom, že i to je
v Ymce důležité stejně jako v kterékoli organizaci, kterou
chceš dělat poctivě vůči státu. Já nejsem příznivce
hurá akcí ve stylu, já to myslím dobře, tak můžu ten
stát ignorovat, ono se mi nic nestane, ať už to dělají
křesťané nebo jiní lidé – ty tendence jsou vidět napříč
společností. Pro mě je důležité vycházet i se státem,
dělat to poctivě. Takže já jsem se pak hodně věnoval
administrativě, ať už v branické Ymce nebo ve velké
Ymce.
Nějakým způsobem jsem zaujal manžele Bedrníkovi
nebo spíš Zuzku, že ve mně vycítila potenciál, že bych
mohl být tím, komu to „hodí na hrb“, byť nikdo jsme
nečekali, že to bude takovým způsobem, jakým se to stalo, protože ona umřela uprostřed svého funkčního
období. V roce 2004 jsem se tedy stal hodně narychlo
hospodářem a pak sekretářem Ymky Braník od, tuším,
roku 2014. Ten posun na funkci sekretáře neznamenal
změnu obsahu práce, ale přinášel poměrně příjemný
bonus v tom, že to byla placená práce, což jsem pak
hodně uvítal za covidu, kdy byl příjem z Ymky mým
jediným příjmem.
Působení v Ymce v ČR
Tady ve velké Ymce jsem začínal u počátků grantové
komise. Ne, že bych byl u začátku systému VG, ale
přišel jsem těsně potom, co se nastavil. A mně osobně
se líbí myšlenka, že by se do něj mělo zasahovat
s rozmyslem. Protože bohužel je to kontakt s realitou,
že i v Ymce dost často jde o peníze jako v kterékoli jiné
lidské činnosti.
Byl jsem taky v ÚV za Ymku Braník, byl jsem tam krátce
z toho důvodu, že tehdejší generální sekretář Miki
Erdinger mě záhy požádal, jestli bych nevzal funkci
předsedy Revizní komise, takže z toho důvodu, resp.
z důvodu neslučitelnosti funkcí jsem z ÚV vypadl, nicméně
i nadále jsem tam docházel z funkce předsedy
Revizní komise, takže jsem byl hostem na jednáních
a dost často, já mám rád ten pojem šedá eminence
branické Ymky, se mě ten formální člen ptal: „A Petře,
jak mám hlasovat, o čem se tady vlastně bavíme
a o co teda jde?“ A ve stejné době jsem se dostal i do
Dozorčí rady Paláce YMCA.
V Revizní komisi jsme měli za úkol kontrolovat také
účetnictví jednotlivých kolektivních členů, což se mně
jako zkušenost líbilo. Kupodivu nikde se na mě nedívali
zle, asi i proto, že jsem některé lidi znal už z ÚV.
Skoro bych řekl, že nechť každý, kdo se zajímá o to,
jak YMCA funguje celkově, se stane členem Kontrolní
komise, že si takhle může objet jednotlivé Ymky.
Já jsem v tomhle trošku obdařen v pozitivním slova
smyslu, protože já z toho účetnictví dokážu ledacos
vyčíst. Je mi jasné, že když se do toho účetnictví podívá
úplný laik, že za tím nevidí ten příběh, který tam
vidím já. Nicméně i to je prostředek toho setkávání.
Vyhoření v Ymce
Myslím si, že jestli jsem někdy prošel syndromem
vyhoření, tak to bylo v Ymce, myslím tedy branickou
Ymku. Když to je srdcová záležitost, tak se člověku
blbě říká ne. A tak jsem to natahoval, shodou okolností
je to vidět i na tom mém setrvání ve výboru, kdy
jsem tam byl 19 let. Já jsem si říkal, že těch 20 dám, to
už dám, ale naštěstí mě v tomhle zachránila Kateřina
(Zvánovcová, současný sekretář Ymky Braník, pozn.
red.), a to téměř doslova. Nevím, kdo z nich, protože
máme opět manželský pár ve vedení, to úplně upekl,
do jaké míry to byla i Jeronýmova (předseda YMCA
Braník, manžel Kateřiny, pozn. red.) zásluha, kdy řekli:
„Jestli to chceš položit, tak to polož, my to zvládneme.“
Protože věčný problém v administrativě, ale
nejen, je otázka nástupnictví. Ona je to výhoda i nevýhoda,
že v té administrativě je člověk trochu schovaný,
takže nemusí mít tak dobré vztahy s lidmi. Ten účetní,
když to tak řeknu, tak se vyřve v zavřeném kamrlíku.
Neříkám, že se nemůže stát na táboře, že vyhoříš, ale
je to daleko náročnější, už začneš být protivná na lidi,
je to na tobě dřív vidět, že je nějaký problém.
Ymkaři – zvláštní živočišný druh?
Tohle je věta, kterou mi řekl Egon Čierný, já si ji často
opakuji, on ji teda původně směřoval na církevní sbor,
když jsem byl konfrontován s realitou toho, jací jsou
křesťané doopravdy vs. nějaký ideál. On říkal: „V zásadě
si myslím, že lidstvo je dobré, ale jedna desetina
z těch lidí jsou špatní. Tak si vezmi, že i ten sbor je tvořený
lidmi, takže i v tom sboru bude těch 10 %.“ Takže
já si myslím, že i v Ymce najdeš leckoho. Ale stále je
určitě ta většina pozitivní, určitě bych to nechtěl zjednodušit
na to, že mám s ymkaři špatnou zkušenost,
spíš jsem je chtěl polidštit. Nemyslím si, že by ymkaři
byli něčím výjimeční, ale jsou spíše výjimeční tím,
kým se snaží býti. Ne vždy se nám to daří, ale to platí
obecně. Nevím, jak to vypíchnout, nějakou ymkařskou
vlastnost, to je otázka. Je zajímavé pozorovat míru
nadšení nebo pragmatismu. Potkáš ymkaře, neříkám,
že jsou špatní, ale jsou nadšení pro Ymku, protože jim
YMCA přijde jako dobrá, kvalitní, stabilní organizace.
A pak jsou lidi, kteří by fakt za Ymku dýchali. První,
řekněme pragmatici, dokážu si představit, že když je
dostatečně osloví Skaut nebo Pionýr nebo nějaká regionální
organizace, tak si řeknou, tak dobře, ta YMCA
má ústředí až v Praze, tady nám nabízejí nějakou
moravskou organizaci třeba, tak to je v Brně, to bude me mít blíž. Ale pak jsou opravdu ti ymkaři-srdcaři, mezi které já, a to je věc, kterou neumím vysvětlit, se
taky řadím. Pro mě je obtížně představitelné to dělat
někde jinde. Proto já jsem narážel v tom (blbé slovo)
verbování těch nových členů do těch aktivit v důvodu
„Proč?“ Pro mě je odpověď: „Prostě proto“. YMCA má
určitou tradici, já tu Ymku taky vnímám, že má nějaký
závazek z minulosti. Tady dole (v Paláci YMCA, pozn.
red.) je, já tomu říkám, koutek sekretářů, pamětní
deska, u té si to člověk uvědomí. Taky kniha, jmenuje
se V šat bílý odění, kterou jsem četl právě v době, kdy
jsem do té Ymky vstoupil. Takže je možné, že to je
věc, která tě zasáhne. Proč jsi v Ymce – no, protože
tihle (Šimsa, Valenta a Mareš, pozn. red.). Začneš cítit
nějakou sounáležitost, která tam prostě je. A zároveň
je tam těch 90 %, tzn. převažuje pozitivum nad negativem.
Potkal jsem bezpochyby v Ymce víc dobrých lidí než
nedobrých nebo méně dobrých. Kdo jsme, abychom
soudili… Nebo i lidí, kteří mi nesednou. Taky jsem si
odnesl uvědomění, že pro tebe v životě můžou být
důležití lidi, kteří jsou jiní než ty. Ne, s kterýma si
nemáš co říct. A myslím, že jsem se nakonec se všemi
dokázal bavit, minimálně, když bylo bavit se potřeba.
Což je taky pro život člověka důležité.
Naddenominačnost Ymky
Na té Ymce je pro mě důležitá neukotvenost, nebo
jenom základní ukotvenost. A přijde mi vtipné na
ymkařích, že když se člověk stane ymkařem, tak to
svoje vyznání začne v sobě ne skrývat, ale spíš stírat
ten rozdíl. Je to obtížné odhadnout, kdo je jakého
vyznání. Vím, že jsou tady katolíci, evangelíci, husiti
a tak. A líbí se mi právě na Ymce, že to není tak vidět,
že to není na první dobrou, což je pro mě přesně to,
že YMCA je ekumenická, ale křesťanská. Tím říkám:
nelustrujme účastníky akcí podle toho, jakého jsou
vyznání. Ale pojedeš na tábor, počítej s tím, že tam
jsou všichni věřící nebo většina vedoucích. Je to tam,
nevyhneš se tomu, nikdo ti to nebude vnucovat. Já
si myslím, že je důležité, aby duchovní programy na
táborech nebyly povinné, aby byly volitelné, dobrovolné,
což, je určitá výhoda proti církvím. Mně přijde, že
YMCA je most mezi tím světem a církví a zároveň tam
vnímám i tu nedenominačnost té Ymky.
Přínos Ymky pro Petrův život
Tak přivedla mě ke křesťanství… Nějaká víra z rodiny
tam byla, ale k evangelickému, potažmo evangelikálnímu
prostředí, jsem se dostal skrze Ymku a skrze branický
sbor. A pak určitě schopnost vyjednávat, bavit se
s lidmi, snažit se pochopit různé lidi. Být i obezřetnější.
I to čertovo kopýtko v tom, že jsem zažil věci, které
si nemyslím, že byli správně, ale nemyslím si, že ti
lidé je dělali ze špatného úmyslu. Že dobrý úmysl nic
nezaručuje. A zase neodsuzovat i obráceně. Že si lidi
řeknou: tak tihle fixlovali, to jsou podvodníci a s nimi
se nebudeme bavit. Ale oni to třeba mysleli dobře.
Čím je nebo má být YMCA v dnešní společnosti?
Já si pořád myslím, že tím mostem. Teď použiju takový
divný termín – v podstatě křesťanstvím light, žitým
křesťanstvím, prvním kontaktem. Vnímám u spousty
lidí, zvlášť u nás, v Česku mi to přijde ad absurdum
dotažené, ale je to po celém světě a je to čím dál horší
a je to dáno tím, jak ty církve jsou do určité míry
zkostnatělé. Tím větší odpor v lidech vzbuzují. YMCA
tady má velký prostor na to, říct: „Tak podívej, ale
vždyť ti lidi jsou normální. Ale teďka v neděli jdeme
do kostela.“ „No ale počkej, vždyť jste normální, ne?“
„Tak pojď s námi, uvidíš, tam jsou další normální lidi.“
Prostě ten most mezi světem a církví, tím „tvrdým“
křesťanstvím. Byť si uvědomuji, že tahle pozice,
pokud by ji YMCA měla přijmout, je samozřejmě vysoce
riskantní pro její ukotvení. Protože v okamžiku, kdy
začneš dělat to křesťanství light, jsi v daleko větším
nebezpečí, že se ti to rozplizne.
YMCA má možnost ukázat to civilní, ukázat křesťanství
naruby, protože pro křesťana, je vrcholem života,
té víry nedělní bohoslužba. To žité křesťanství, to, že
jedeme na vodu a než na tu vodu vyrazíme, tak se
pomodlíme, a zase bez té nárokovosti, to vnímám
jako hodně důležité. A vnímám tam nutnost, aby
vedoucí byl činný člen. Ono je to hezky zaobalené, že
musí zároveň složit slib činného člena, který obsahuje
křesťanské vyznání víry. Takže za mě, pokud ty akce
povedou křesťané, potud je to ymkařská akce.
Zdroj: redakčně upravený přepis rozhovoru, 22. 10.
2024, Praha, nahrávku pořídila Alžběta Čechráková