06/2010

Výchova v YMCA - odkud začít?

Vydáno dne 12. 01. 2011 (2237 přečtení)
Už delší dobu v Ymce diskutujeme o tom, že se společnosti vyplatí, aby děti, mládež i dospělí kvalitně trávili svůj volný čas a tedy také stoupá poptávka po organizacích, které dokáží zajistit kvalitu svých aktivi a tedy má mimo jiné vyškolené vedoucí (Stoupá význam kvalitních volnočasových aktivit, Protein 2/2010, První výsledky projektu Klíče pro život, Protein 4/2010). Proti tomu nelze nic namítat, a tak v posledním roce v Ymce pracujeme na aktualizaci systému vzdělávání v YMCA.

Jak se postupuje při promýšlení takového systému, aby dostál současným trendům vzdělávání v neformálním vzdělávání? Základem systému vzdělávání je výběr pracovních pozic, které jsou pro danou organizaci důležité. A které pozice jsou určující pro Ymku? Vycházíme-li z poslání Ymky musíme tyto pozice rozdělit do dvou skupin. Zjednodušeně řečeno můžeme mluvit o pozicích, u kterých převažuje zájem o rozvoj Ymky v ideové rovině, a to jsou:
  • činný člen,
  • člen výboru.
Druhou skupinu tvoří pozice zaměřené na plánování, realizaci a hodnocení konkrétních programů a aktivit Ymky, jsou to tedy:
  • sekretář (ředitel),
  • hlavní vedoucí tábora,
  • samostatný vedoucí se specializací.
V současnosti je kladen důraz na sebehodnocení. Je důležité umět sám zhodnotit, co umím a co si potřebuji rozvíjet, kde hledat inspiraci pro další práci. S tím souvisí i současné pojetí systému vzdělávání organizace. Po výběru pozic je tedy nutné formulovat, které dovednosti jsou pro danou pozici podstatné, které bychom v této pozici očekávali a od těchto očekávaných dovedností pak odvozujeme, co má být obsahem vzdělávání pro danou pozici. Cílem tohoto postupu je zvýšení efektivity realizovaného vzdělávání a důraz na aktivní přístup jednotlivců. Výhodou je, že je tak pozornost soustředěna pouze na oblasti, které jsou pro danou pozici zásadní. Čím se jednotlivé pozice liší? Jaké dovednosti by měl mít činný člen YMCA a jaké člen výboru? Jako příklad uvádíme soubor kompetencí pro tyto dvě pozice:

Činný člen YMCA
zná stanovy, zná poslání YMCA a přijal jej za své, zná základní ideové dokumenty YMCA a dokáže interpretovat jejich základní myšlenky a aplikovat je na konkrétní situace v činnosti YMCA. Dále zná základní metody vedení YMCA v jejím úsilí o získávání mladých lidí pro Krista a pro přípravu na křesťanskou službu, umí naplňovat zásadu křesťanského vedení práce YMCA, zná Výchovně vzdělávací program YMCA a umí s ním efektivně pracovat. Zná národní a mezinárodní strukturu YMCA, má základní povědomí o historii a okolnostech vzniku YMCA a má základní přehled o aktivitách YMCA.

Člen výboru YMCA
přijímá odpovědnost za naplňování poslání YMCA, pečuje o svůj rozvoj. Členy YMCA motivuje k aktivnímu rozvoji vlastní osobnosti. Zná způsoby péče o identitu sdružení a uplatňuje je ve své práci, umí naplňovat zásadu křesťanského vedení práce YMCA (stanovy) na úrovni odpovídající pozici člena výboru a efektivně pracovat s Výchovně vzdělávacím programem YMCA na úrovni odpovídající pozici člena výboru.Zná národní a mezinárodní strukturu YMCA na úrovni odpovídající pozici člena výboru, má základní přehled o aktivitách YMCA na úrovni odpovídající pozici člena výboru. Zná práva a povinnosti člena výboru či statutárních orgánů občanského sdružení, zná jednací a volební řád výboru, poslání výboru (výbor vede sdružení a právně jej zastupuje) a principy týmové práce.

V aktualizovaných kurzech bude kladen důraz na autonomii uchazeče, máme důvěru v jeho odpovědnost za vlastní učení. Tato důvěra je předpokladem nabytí očekávaných dovedností. Účastníci kurzu se budou učit samostatně, lektor v tomto procesu vystupuje jako partner.

Tento princip bude určující pro výběr metod. Chceme, aby uchazeč uměl využívat nabyté znalosti a dovednosti, a proto budou v prezenčních kurzech využívány zejména aktivizující metody. Cílů tak bude dosahováno především na základě vlastní učební činnosti uchazeče. Jedině tak může u uchazečů dojít k rozvoji myšlenkové kultury, a to z hlediska získávání vědomostí i myšlenkových dovedností, rozvoje iniciativy a zájmu o vlastní rozvoj.

Andrea Gröschlová, foto: J. V. Hynek

[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]