U zrodu strategického plánu stálo přes třicet ymkařů z celé republiky: dobrovolníci, pracovníci, členové výborů a samozřejmě Komise pro rozvoj. Každý z nich do procesu vložil kus sebe, svých zkušeností, obav i snů. Výsledek je ale mnohem víc než kompromis různých pohledů. Je to maják, který nám v příštích pěti letech ukáže směr. A abychom do cíle dopluli, potřebujeme každou Ymku, každý tým, každý oddíl a každého ymkaře. Vizí YMCA v České republice je společnost, ve které má každý mladý člověk příležitost k harmonickému rozvoji těla, duše i ducha.
A čím má být YMCA v takové společnosti?
YMCA je otevřeným a přátelským prostorem pro setkávání, dialog a spolupráci lidí různého přesvědčení, národů, kultur i sociálních skupin. Navazuje tak na svou historii a tvoří společenství založené na křesťanských principech víry, naděje a lásky, kde se každý cítí přijímán a má možnost naplno rozvinout svůj potenciál. Prostřednictvím aktivit YMCA mladí lidé získávají pevné morální základy, zdravé sebevědomí a klíčové dovednosti pro život.
Strategický plán stojí na 7 cílech, z čehož první 4 jsou prioritní.
Pečovat o komunitní wellbeing
Aby byl svět kolem nás zdravý, musí být zdravé i naše komunity. YMCA má být bezpečným prostorem – ne jen místem, kde se scházíme, ale prostředím, kde (mladí) lidé zažívají podporu, vztahy, růst, kde objevují svou hodnotu a sílu. To nejsou jen „hezká slova“. Wellbeing je motor, který rozhoduje o tom, jestli YMCA bude vnímána jako místo, kam mají lidé chuť přijít – nebo ne. Je naše YMCA místo, kde je lidem dobře na světě? Je u nás dobře jen nám, ymkařům, nebo nabízíme otevřený prostor i pro veřejnost? Co bychom mohli udělat pro to, abychom takovým místem byli? Co bychom mohli zlepšit, abychom byli ještě otevřenější?
Inovovat své programy, abychom zůstali přitažlivými, a to zejména pro věkovou skupinu náctiletých
Druhý cíl je neodmyslitelně spjat s plněním cíle prvního a obrací naši pozornost zpět k těm, jimž má YMCA sloužit primárně – mladým lidem. Věnuje se naše YMCA této cílové skupině? Co nám brání v tom, se na ni zaměřit? Jdeme s dobou? Nabízíme aktivity, které lákají? Zkusíme podniknout něco nového?
Mít dostatek kvalifikovaných, aktivních a s posláním identifikovaných zaměstnanců a dobrovolníků na co nejvíce místech ČR.
Kdo sám nehoří, nemůže zapalovat – a můžeme dodat ještě: kdo hoří sám, ten brzo vyhoří. Proto je nutné pečovat i o plamen našich dobrovolníků a pracovníků (potkávat se s nimi, vzdělávat je, podporovat je), aktivně hledat a zapojovat nástupce, oslovovat nové lidi a nezapomínat ani na ty, kdo Ymce sloužili v minulosti. Pečujeme o naše společenství? Vážíme si práce druhých? Máme pocit docenění i my sami? Co bychom mohli udělat jinak, nově, abychom se cítili v Ymce lépe a aby nás bylo víc?
Být finančně stabilní, kvalitně spravovat svůj majetek a vytvářet zázemí pro své aktivity
Finanční stabilita se jeví jako samozřejmost a většina Ymek s penězi nebojuje, ale je na čase se zamyslet, zda je finanční model fungování Ymky dlouhodobě udržitelný. Nespoléháme příliš na dotace? Co se stane, když nám jeden zdroj vypadne? Využíváme možnosti partnerství v naší obci či kraji dostatečně? Říkáme si o férové ceny za naše služby? Vypadá náš klub přitažlivě? Je snadné se do něj dostat nebo nás návštěvníci musí hledat a zvonit na 5 zvonků, než se k nám dostanou?
A co dál?
Viditelnost, mezinárodní spolupráce a kvalitní procesy
Kromě čtyř hlavních priorit plán počítá také s tím, že:
YMCA musí být více vidět – skrze výrazné projekty (Zapojí se naše YMCA do společných oslav Dne matek/otců?) a kvalitní PR (Máme člověka, který se mu věnuje nebo je to všechno jen na sekretáři? Využíváme všechny materiály, které jsou v Ymce k dispozici pro podporu našich priorit?).
Mezinárodní rozměr YMCA je skvělým nástrojem, jak podpořit dobrovolníky, rozšířit jejich obzory, zapálit je ještě více pro práci v Ymce. Vysíláme každoročně někoho na zahraniční akce? Zužitkujeme jeho / její zkušenosti po návratu domů?
Naše procesy mají pomáhat, ne brzdit – a zde se můžeme ptát: Funguje naše YMCA, jak má? Jsme plně součástí rodiny YMCA v ČR, dáváme o sobě vědět?
Můžeme ostatní něčím, co děláme, inspirovat? Chceme využít nově zaváděný systém DaMIS ku prospěchu Ymky? Dáme ostatním Ymkám vědět, co plánujeme, co se nám daří nebo s čím se potýkáme?
To vše dohromady tvoří základ pro organizaci, která funguje, roste a má dopad. Titulek tohoto článku provokativně parafrázuje apoštola Pavla. Kdo neplánuje, ať nejí… Jenže ono to dává smysl – tam kde se YMCA uzavře okolí, nerozvíjí se a skutečně může dojít k tomu, že jen „projídá“ své zdroje, nic nového neplodí a časem zaniká. Nový strategický plán se tomu snaží předcházet a vyzývá všechny: pojďme snít a plánovat, pojďme věci měnit a buďme oázou pro mladé lidi v naší zemi!
Alžběta Čechráková, sekretář pro koncepci a vzdělávání YMCA v ČR, foto: AI a archiv YMCA v ČR
[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
Kdo neplánuje, ať nejí!
Vydáno dne 10. 12. 2025 (28 přečtení)
aneb Máme nový strategický plán! Použijeme ho nebo zůstane v šuplíku? To je teď na nás!
Když se řekne strategický plán, leckomu se vybaví šanon, tabulky a věty, které znějí důležitě, ale těžko se s nimi něco dělá. Tentokrát je to ale jinak. Nový strategický plán YMCA 2026–2030 je totiž především pozvánkou k dobrodružství pro odvážné – za Ymku silnější, viditelnější a hluboce zakořeněnou všude tam, kde slouží – v našich městech, vesnicích a komunitách.
U zrodu strategického plánu stálo přes třicet ymkařů z celé republiky: dobrovolníci, pracovníci, členové výborů a samozřejmě Komise pro rozvoj. Každý z nich do procesu vložil kus sebe, svých zkušeností, obav i snů. Výsledek je ale mnohem víc než kompromis různých pohledů. Je to maják, který nám v příštích pěti letech ukáže směr. A abychom do cíle dopluli, potřebujeme každou Ymku, každý tým, každý oddíl a každého ymkaře. Vizí YMCA v České republice je společnost, ve které má každý mladý člověk příležitost k harmonickému rozvoji těla, duše i ducha.
A čím má být YMCA v takové společnosti?
YMCA je otevřeným a přátelským prostorem pro setkávání, dialog a spolupráci lidí různého přesvědčení, národů, kultur i sociálních skupin. Navazuje tak na svou historii a tvoří společenství založené na křesťanských principech víry, naděje a lásky, kde se každý cítí přijímán a má možnost naplno rozvinout svůj potenciál. Prostřednictvím aktivit YMCA mladí lidé získávají pevné morální základy, zdravé sebevědomí a klíčové dovednosti pro život.
Strategický plán stojí na 7 cílech, z čehož první 4 jsou prioritní.
Pečovat o komunitní wellbeing
Aby byl svět kolem nás zdravý, musí být zdravé i naše komunity. YMCA má být bezpečným prostorem – ne jen místem, kde se scházíme, ale prostředím, kde (mladí) lidé zažívají podporu, vztahy, růst, kde objevují svou hodnotu a sílu. To nejsou jen „hezká slova“. Wellbeing je motor, který rozhoduje o tom, jestli YMCA bude vnímána jako místo, kam mají lidé chuť přijít – nebo ne. Je naše YMCA místo, kde je lidem dobře na světě? Je u nás dobře jen nám, ymkařům, nebo nabízíme otevřený prostor i pro veřejnost? Co bychom mohli udělat pro to, abychom takovým místem byli? Co bychom mohli zlepšit, abychom byli ještě otevřenější?
Inovovat své programy, abychom zůstali přitažlivými, a to zejména pro věkovou skupinu náctiletých
Druhý cíl je neodmyslitelně spjat s plněním cíle prvního a obrací naši pozornost zpět k těm, jimž má YMCA sloužit primárně – mladým lidem. Věnuje se naše YMCA této cílové skupině? Co nám brání v tom, se na ni zaměřit? Jdeme s dobou? Nabízíme aktivity, které lákají? Zkusíme podniknout něco nového?
Mít dostatek kvalifikovaných, aktivních a s posláním identifikovaných zaměstnanců a dobrovolníků na co nejvíce místech ČR.
Kdo sám nehoří, nemůže zapalovat – a můžeme dodat ještě: kdo hoří sám, ten brzo vyhoří. Proto je nutné pečovat i o plamen našich dobrovolníků a pracovníků (potkávat se s nimi, vzdělávat je, podporovat je), aktivně hledat a zapojovat nástupce, oslovovat nové lidi a nezapomínat ani na ty, kdo Ymce sloužili v minulosti. Pečujeme o naše společenství? Vážíme si práce druhých? Máme pocit docenění i my sami? Co bychom mohli udělat jinak, nově, abychom se cítili v Ymce lépe a aby nás bylo víc?
Být finančně stabilní, kvalitně spravovat svůj majetek a vytvářet zázemí pro své aktivity
Finanční stabilita se jeví jako samozřejmost a většina Ymek s penězi nebojuje, ale je na čase se zamyslet, zda je finanční model fungování Ymky dlouhodobě udržitelný. Nespoléháme příliš na dotace? Co se stane, když nám jeden zdroj vypadne? Využíváme možnosti partnerství v naší obci či kraji dostatečně? Říkáme si o férové ceny za naše služby? Vypadá náš klub přitažlivě? Je snadné se do něj dostat nebo nás návštěvníci musí hledat a zvonit na 5 zvonků, než se k nám dostanou?
A co dál?
Viditelnost, mezinárodní spolupráce a kvalitní procesy
Kromě čtyř hlavních priorit plán počítá také s tím, že:
YMCA musí být více vidět – skrze výrazné projekty (Zapojí se naše YMCA do společných oslav Dne matek/otců?) a kvalitní PR (Máme člověka, který se mu věnuje nebo je to všechno jen na sekretáři? Využíváme všechny materiály, které jsou v Ymce k dispozici pro podporu našich priorit?).
Mezinárodní rozměr YMCA je skvělým nástrojem, jak podpořit dobrovolníky, rozšířit jejich obzory, zapálit je ještě více pro práci v Ymce. Vysíláme každoročně někoho na zahraniční akce? Zužitkujeme jeho / její zkušenosti po návratu domů?
Naše procesy mají pomáhat, ne brzdit – a zde se můžeme ptát: Funguje naše YMCA, jak má? Jsme plně součástí rodiny YMCA v ČR, dáváme o sobě vědět?
Můžeme ostatní něčím, co děláme, inspirovat? Chceme využít nově zaváděný systém DaMIS ku prospěchu Ymky? Dáme ostatním Ymkám vědět, co plánujeme, co se nám daří nebo s čím se potýkáme?
To vše dohromady tvoří základ pro organizaci, která funguje, roste a má dopad. Titulek tohoto článku provokativně parafrázuje apoštola Pavla. Kdo neplánuje, ať nejí… Jenže ono to dává smysl – tam kde se YMCA uzavře okolí, nerozvíjí se a skutečně může dojít k tomu, že jen „projídá“ své zdroje, nic nového neplodí a časem zaniká. Nový strategický plán se tomu snaží předcházet a vyzývá všechny: pojďme snít a plánovat, pojďme věci měnit a buďme oázou pro mladé lidi v naší zemi!
Alžběta Čechráková, sekretář pro koncepci a vzdělávání YMCA v ČR, foto: AI a archiv YMCA v ČR
[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
15 nejčtenějších článků
Tábory dětem přinášejí přesně to, co jim pandemie vzala (07. 03. 2022, 2870x)
Jak správně použít vlajku a prapor (29. 06. 2021, 2347x)
100 slov – na čem opravdu záleží (29. 06. 2021, 2229x)
Před tábořením (27. 05. 2022, 1922x)
Uvaděč (28. 02. 2020, 1891x)
Kreslená YMCA 2 – současnost (28. 02. 2020, 1868x)
Kterak jsme onlinovali… (17. 06. 2020, 1681x)
Ocenění Dobrovolník roku za léta 2019 a 2020 (05. 10. 2021, 1659x)
„Vědět nestačí“ (28. 02. 2020, 1625x)
100 slov – na čem opravdu záleží (15. 04. 2021, 1608x)
Jen online nestačí
– ani v křesťanské víře (05. 10. 2020, 1594x)
– ani v křesťanské víře (05. 10. 2020, 1594x)
Lanáč – Kurz pro instruktory nízkých lanových aktivit (05. 10. 2020, 1558x)
Týden –nejen– odpočinku (17. 06. 2020, 1498x)
Kurz samostatného vedoucího
YMCA – ONLINE (05. 10. 2020, 1139x)
YMCA – ONLINE (05. 10. 2020, 1139x)
Pracovní list – YMCA slaví 100 let (15. 04. 2021, 1109x)
Anketa
Blíží se další sčítání ymkařského lidu. Kolik tipujete, že bude mít aktuálně YMCA členů?
Celkem hlasovalo: 196
Bahisikayet.com
Extrabet
Deneme bonusu
Denemebonusuz.com
yurtdişi ev taşima
uluslararasi evden eve nakliyat
eşya depolama
yurtdişi kargo
eşya depolama





