[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
Studny
Vydáno dne 13. 07. 2010 (2380 přečtení)
(Genesis 26,12-30)
Když se v Bibli mluví o Bohu, tak je to Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův. Abraham, Izák, Jákob - otec, syn a vnuk. Abraham - to je slavná postava. Odvolávají se na něj křesťané, židé i muslimové jako na svého praotce, protože Abraham dokázal poslechnout Pána Boha, dokázal jít a něco dělat. Bible mu věnuje 23 kapitol a na desítkách míst ho pak ještě připomíná.
Jákobovi se věnuje v Bibli nějakých 15 kapitol a opět jsou to příběhy od dětství až o stáří, příběhy o tom, jak se Jákob rval s osudem.
O Izákovi se v Bibli vlastně nic moc nepíše. Dvě kapitolky o člověku, který nebojoval žádný hrdinný boj víry. Nevýrazný mezičlánek ve slavném rodu. Alespoň to tak vypadá. A přitom mi ten Izák připadá nejvíc v pohodě - možná i proto, že se nikde necpe, dokonce, že dokáže ustoupit do pozadí, když se cpe někdo jiný. Izák je ochoten ustoupit a zkusit to někdy jindy a někde jinde znovu. A ne jednou - ale dokonce třikrát. Možná jediný příběh v Bibli, kde hraje Izák hlaví úlohu a celá ta úloha spočívá v tom, že ustupuje do pozadí.
Přitom nejde o nic menšího, než o studně. V poušti je to samý základ života. Nemít studnu, to znamená prostě nebýt. Izákovi se dařilo a tak přišli závistivci a pracně vykopané studnice mu zasypali. A Izák se zvednul, šel jinam a vykopal novou. Tu mu ukradli. A Izák se zase zvednul, odstěhoval o kus dál a vykopal si třetí. A zase se mu dařilo. V tuhle chvíli jeho protivníci poznali, že ho nepřemůžou. Přišli s tím, že by vlastně chtěli spolupracovat.
Není jednoduché odpustit, když se druhý omluví. Když se ani neomluví, je to o to těžší. Izák do toho jde. Za ten klid a pokoj to stojí. Izák se smíří s těmi, co mu ubližovali a snaží se spolu s nimi dělat dobrou práci v tomto světě. Ne proto, že je bačkora a budižkničemu. Ví, že nese Boží požehnání. Převzal ho od svého otce Abrahama a předá ho svému synu Jákobovi. On sám není ani hrdina víry, který je ochoten prošlapávat neznámou cestu, ani bojovník o Boží požehnání. Prostě je tam, kde ho Bůh postavil a dělá poctivě to, co dělat má.
Tahle historka mi něco připomíná - historii YMCA, Diakonie a v posledku i církví a vůbec křesťanů v minulém století. Doby vzniků a z následných zákazů, doby více či méně úspěšných pokusů o obnovu v letech uvolnění a následné doby pronásledování, doby vzdoru i resistence... V této situaci šli křesťané v Izákových stopách. Izák se necpe. Dál nese Boží požehnání a dělá poctivě to, kam ho Bůh v té které době staví. Má sílu Božího požehnání, které přijal a nese dál. To je síla, kterou nikdo a nic nepřepere. Kdo si je jistý sám sebou, nemusí se cpát. Ví, že dělá dobrou věc a dobré věci nemizí jen proto, že je mocní tohoto světa zakazují, protože se jim z nějakého důvodu nehodí do krámu.
Izák vykopal už třetí studnu. O tu už nebylo sporu,. Jeho odpůrci pochopili, že nemají šanci. Tak jí Izák dal jméno Rechobót (to je Prostorná) a řekl: „Teď už nám Hospodin poskytl prostor, abychom se mohli na zemi rozplodit.“ (Gn 26,22). Izák svojí věrností opět otevřel prostor. A najednou ti, kdo ho pronásledovali, tak přišli a chtějí spolupracovat. Chtějí mít podíl na požehnání a dobré práci, kterou Izák dělá. Slibují, že budou hodní a že budou spolupracovat. Vždyť přeci vždycky byli hodní a spolupracovali... No - trochu kecají.
Trochu - prostě kecají. Haj hou. Izák ví, že nese Boží požehnání a že dělá dobrou práci, tak vydrží i tohle. Vždyť o co jde - o naši slávu? O naše zásluhy? O to, aby ti druzí přilezli ke křížku a omluvili se? Ale houbelec. Jde o Boží požehnání a dobré dílo, které má být vykonáno. A teď je tu i prostor. Je tu studnice Rechabót - prostorná studnice křesťanské tradice, kterou máme k dispozici i v této svobodné době. Jde o to ji bez hořkosti a výčitek dát k dispozici těm, kteří přichází. Vždyť rozpoznávají, že s námi je Hospodin. Izákovi to říkají pohané. Kdo ví, co si pod tím představují... Ale vidí, že církev má něco, na čem by chtěli mít podíl i oni. Náš „Izákovský“ úkol je stále stejný - nevzdat se toho dobrého, co jsme přejali a nabídnout to všem okolo nás. Dát jim možnost přijímat z Boží ruky všechno dobré, co Pán Bůh dává.
Jaroslav F. Pechar
Když se v Bibli mluví o Bohu, tak je to Bůh Abrahamův, Izákův a Jákobův. Abraham, Izák, Jákob - otec, syn a vnuk. Abraham - to je slavná postava. Odvolávají se na něj křesťané, židé i muslimové jako na svého praotce, protože Abraham dokázal poslechnout Pána Boha, dokázal jít a něco dělat. Bible mu věnuje 23 kapitol a na desítkách míst ho pak ještě připomíná.
Jákobovi se věnuje v Bibli nějakých 15 kapitol a opět jsou to příběhy od dětství až o stáří, příběhy o tom, jak se Jákob rval s osudem.
O Izákovi se v Bibli vlastně nic moc nepíše. Dvě kapitolky o člověku, který nebojoval žádný hrdinný boj víry. Nevýrazný mezičlánek ve slavném rodu. Alespoň to tak vypadá. A přitom mi ten Izák připadá nejvíc v pohodě - možná i proto, že se nikde necpe, dokonce, že dokáže ustoupit do pozadí, když se cpe někdo jiný. Izák je ochoten ustoupit a zkusit to někdy jindy a někde jinde znovu. A ne jednou - ale dokonce třikrát. Možná jediný příběh v Bibli, kde hraje Izák hlaví úlohu a celá ta úloha spočívá v tom, že ustupuje do pozadí.
Přitom nejde o nic menšího, než o studně. V poušti je to samý základ života. Nemít studnu, to znamená prostě nebýt. Izákovi se dařilo a tak přišli závistivci a pracně vykopané studnice mu zasypali. A Izák se zvednul, šel jinam a vykopal novou. Tu mu ukradli. A Izák se zase zvednul, odstěhoval o kus dál a vykopal si třetí. A zase se mu dařilo. V tuhle chvíli jeho protivníci poznali, že ho nepřemůžou. Přišli s tím, že by vlastně chtěli spolupracovat.
Není jednoduché odpustit, když se druhý omluví. Když se ani neomluví, je to o to těžší. Izák do toho jde. Za ten klid a pokoj to stojí. Izák se smíří s těmi, co mu ubližovali a snaží se spolu s nimi dělat dobrou práci v tomto světě. Ne proto, že je bačkora a budižkničemu. Ví, že nese Boží požehnání. Převzal ho od svého otce Abrahama a předá ho svému synu Jákobovi. On sám není ani hrdina víry, který je ochoten prošlapávat neznámou cestu, ani bojovník o Boží požehnání. Prostě je tam, kde ho Bůh postavil a dělá poctivě to, co dělat má.
Tahle historka mi něco připomíná - historii YMCA, Diakonie a v posledku i církví a vůbec křesťanů v minulém století. Doby vzniků a z následných zákazů, doby více či méně úspěšných pokusů o obnovu v letech uvolnění a následné doby pronásledování, doby vzdoru i resistence... V této situaci šli křesťané v Izákových stopách. Izák se necpe. Dál nese Boží požehnání a dělá poctivě to, kam ho Bůh v té které době staví. Má sílu Božího požehnání, které přijal a nese dál. To je síla, kterou nikdo a nic nepřepere. Kdo si je jistý sám sebou, nemusí se cpát. Ví, že dělá dobrou věc a dobré věci nemizí jen proto, že je mocní tohoto světa zakazují, protože se jim z nějakého důvodu nehodí do krámu.
Izák vykopal už třetí studnu. O tu už nebylo sporu,. Jeho odpůrci pochopili, že nemají šanci. Tak jí Izák dal jméno Rechobót (to je Prostorná) a řekl: „Teď už nám Hospodin poskytl prostor, abychom se mohli na zemi rozplodit.“ (Gn 26,22). Izák svojí věrností opět otevřel prostor. A najednou ti, kdo ho pronásledovali, tak přišli a chtějí spolupracovat. Chtějí mít podíl na požehnání a dobré práci, kterou Izák dělá. Slibují, že budou hodní a že budou spolupracovat. Vždyť přeci vždycky byli hodní a spolupracovali... No - trochu kecají.
Trochu - prostě kecají. Haj hou. Izák ví, že nese Boží požehnání a že dělá dobrou práci, tak vydrží i tohle. Vždyť o co jde - o naši slávu? O naše zásluhy? O to, aby ti druzí přilezli ke křížku a omluvili se? Ale houbelec. Jde o Boží požehnání a dobré dílo, které má být vykonáno. A teď je tu i prostor. Je tu studnice Rechabót - prostorná studnice křesťanské tradice, kterou máme k dispozici i v této svobodné době. Jde o to ji bez hořkosti a výčitek dát k dispozici těm, kteří přichází. Vždyť rozpoznávají, že s námi je Hospodin. Izákovi to říkají pohané. Kdo ví, co si pod tím představují... Ale vidí, že církev má něco, na čem by chtěli mít podíl i oni. Náš „Izákovský“ úkol je stále stejný - nevzdat se toho dobrého, co jsme přejali a nabídnout to všem okolo nás. Dát jim možnost přijímat z Boží ruky všechno dobré, co Pán Bůh dává.
Jaroslav F. Pechar
[.. Celý článek | Autor: externí .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
15 nejčtenějších článků
Tábory dětem přinášejí přesně to, co jim pandemie vzala (07. 03. 2022, 2046x)
Jak správně použít vlajku a prapor (29. 06. 2021, 1545x)
Brána k druhým – soutěž (20. 06. 2019, 1306x)
KSY 2018–2019 (20. 06. 2019, 1286x)
100 slov – na čem opravdu záleží (29. 06. 2021, 1274x)
Před tábořením (27. 05. 2022, 1194x)
Uvaděč (28. 02. 2020, 1179x)
Kreslená YMCA 2 – současnost (28. 02. 2020, 991x)
Airsoftový tábor na Slovensku
– staňte se na týden vedoucím (20. 03. 2019, 893x)
– staňte se na týden vedoucím (20. 03. 2019, 893x)
„Vědět nestačí“ (28. 02. 2020, 882x)
Indická ymkařka v ČR (20. 06. 2019, 876x)
YMCA v roce 2019 (20. 03. 2019, 863x)
Prázdninové luštěnky (20. 06. 2019, 857x)
320 kilometrů na kole s Ymkou ve Franci (20. 03. 2019, 850x)
Jojo efekt (20. 06. 2019, 833x)
Anketa
Co se vám vybaví, když zaslechnete slovo sekretář?
Nábytek
(12 hl.)
Tajemník
(19 hl.)
Úředník
(18 hl.)
Ymkař
(16 hl.)
YMCA
(15 hl.)
Nic
(18 hl.)
Něco jiného
(16 hl.)
(12 hl.)
Tajemník
(19 hl.)
Úředník
(18 hl.)
Ymkař
(16 hl.)
YMCA
(15 hl.)
Nic
(18 hl.)
Něco jiného
(16 hl.)
Celkem hlasovalo: 114
Bahisikayet.com
Extrabet
Deneme bonusu
Denemebonusuz.com
yurtdişi ev taşima
uluslararasi evden eve nakliyat
eşya depolama
yurtdişi kargo
eşya depolama