[.. Celý článek | Autor: -jvh- .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
![02/2011](image/topic/protein11_02.png)
Systém vzdělávání v YMCA
Vydáno dne 18. 05. 2011 (2209 přečtení)
Jsme společenství, které vyznává určité
hodnoty formulované v ideových dokumentech
a stanovách. Neseme odpovědnost za
naplňování poslání YMCA, hledáme cesty, jak
toto poslání přenášet do praktického života.
Tyto hodnoty jsou naplňovány v jednotlivých
aktivitách. V Ymce měla (a v zahraničí stále má)
péče o kvalitu poskytovaných služeb – a s tím
související vzdělávání vedoucích – vždy výsadní
postavení. Proto se i YMCA v ČR rozhodla
o aktualizaci svého systému vzdělávání.
Všichni si uvědomujeme, že v poslední době vzrůstá význam aktivit ve volném čase. Souvisí to se změnami životního stylu současné společnosti. Aby děti, mládež i dospělí kvalitně trávili svůj volný čas, se společnosti vyplatí. Vzrůstá tedy poptávka po organizacích, které dokáží zajistit kvalitu svých aktivit a mají vyškolené vedoucí. Současně chceme poskytnout vedoucím podporu v jejich práci, dát možnost naučit se nové dovednosti, seznámit se s dalšími vedoucími, poskytnout materiály, které budou moci využít v další práci a načerpat inspiraci. Připravované kurzy jsou rozděleny na dvě skupiny podle povahy pozic, pro které jsou určeny:
Skupina A:
1. činný člen,
2. člen výboru.
Skupina B:
3. sekretář,
4 až 6. samostatný vedoucí se specializací (na vzdělávací programy, na hudbu, divadlo nebo tanec, na kreativní programy, na sportovní a pohybové programy, se všeobecným zaměřením (klub, rodinné aktivity, táborový vedoucí, popř. sociální služby)),
7. hlavní vedoucí tábora,
8. skautský vedoucí,
9. vedoucí pár skupin (VPS – manželská setkání).
Struktura vzdělávaní na pozici samostatného vedoucího odpovídá rozmanitosti aktivit v Ymce. Ostatní pozice vychází z potřeb YMCA pro ostatní aktivity či administrativní fungování organizace. Důraz je kladen na to, aby veškeré vzdělávání na jednotlivých pozicích napomáhalo naplňovat poslání YMCA. ?? ?? ???
Pojetí vzdělávání v YMCA Ve vzdělávání YMCA klademe důraz na autonomii uchazeče. Máme důvěru v jeho odpovědnost za vlastní učení. Tato důvěra je předpokladem nabytí očekávaných dovedností. Účastníci kurzu se budou učit samostatně, lektor v tomto procesu vystupuje jako partner. Tento princip bude určující pro výběr metod. Chceme, aby uchazeč uměl využívat nabyté znalosti a dovednosti, a proto budou v prezenčních kurzech využívány zejména aktivizující metody. Cílů tak bude dosahováno především na základě vlastní učební činnosti uchazeče. Jedině tak může u uchazečů dojít k rozvoji myšlenkové kultury, a to z hlediska získávání vědomostí i myšlenkových dovedností, rozvoje iniciativy a zájmu o vlastní rozvoj.
ÚV YMCA v ČR přijal dokument Systém vzdělávání YMCA, který obsahuje celou strukturu vzdělávání vedoucích. Uvádí také předpoklady, práva a povinnosti vedoucích, ale definuje i dovednosti, které by si měli osvojit absolvováním vzdělávacích kurzů. Ty budou složeny ze 2 částí – základního modulu (ten má obecný obsah společný pro všechny vedoucí) a specializace, jejímž cílem je rozvoj dovedností pro konkrétní zapojení v YMCA. Pro představu uvádíme některá témata základního modulu:Dobrovolnictví
YMCA (struktura, historie, hospodaření...)
Analyzování potřeb sociální skupiny
Formulace výchovných a vzdělávacích cílů
Aplikace výchovných a vzdělávacích metod
Provádění prevence
Provádění výchovy proti šikaně
Krizová intervence
Organizace a zajištění her a dalších činností
Vedení
Orientace v právní úpravě činnosti dětí a mládeže
Provádění výchovy ke zdraví
Posuzování bezpečnostních a zdravotních rizik
Poskytování první pomoci
První pilotní kurz již proběhl a má 16 absolventů, další pilotní kurzy připravujeme, termíny zveřejníme v nejbližší době. Věříme, že přispějí k tomu, aby programy a aktivity YMCA byly známy především svou kvalitou a kvalifikovanými vedoucími.
Andrea Gröschlová a Jaroslav V. Hynek
![](image/2011-2/vzdelavani.jpg)
Všichni si uvědomujeme, že v poslední době vzrůstá význam aktivit ve volném čase. Souvisí to se změnami životního stylu současné společnosti. Aby děti, mládež i dospělí kvalitně trávili svůj volný čas, se společnosti vyplatí. Vzrůstá tedy poptávka po organizacích, které dokáží zajistit kvalitu svých aktivit a mají vyškolené vedoucí. Současně chceme poskytnout vedoucím podporu v jejich práci, dát možnost naučit se nové dovednosti, seznámit se s dalšími vedoucími, poskytnout materiály, které budou moci využít v další práci a načerpat inspiraci. Připravované kurzy jsou rozděleny na dvě skupiny podle povahy pozic, pro které jsou určeny:
Skupina A:
1. činný člen,
2. člen výboru.
Skupina B:
3. sekretář,
4 až 6. samostatný vedoucí se specializací (na vzdělávací programy, na hudbu, divadlo nebo tanec, na kreativní programy, na sportovní a pohybové programy, se všeobecným zaměřením (klub, rodinné aktivity, táborový vedoucí, popř. sociální služby)),
7. hlavní vedoucí tábora,
8. skautský vedoucí,
9. vedoucí pár skupin (VPS – manželská setkání).
Struktura vzdělávaní na pozici samostatného vedoucího odpovídá rozmanitosti aktivit v Ymce. Ostatní pozice vychází z potřeb YMCA pro ostatní aktivity či administrativní fungování organizace. Důraz je kladen na to, aby veškeré vzdělávání na jednotlivých pozicích napomáhalo naplňovat poslání YMCA. ?? ?? ???
Pojetí vzdělávání v YMCA Ve vzdělávání YMCA klademe důraz na autonomii uchazeče. Máme důvěru v jeho odpovědnost za vlastní učení. Tato důvěra je předpokladem nabytí očekávaných dovedností. Účastníci kurzu se budou učit samostatně, lektor v tomto procesu vystupuje jako partner. Tento princip bude určující pro výběr metod. Chceme, aby uchazeč uměl využívat nabyté znalosti a dovednosti, a proto budou v prezenčních kurzech využívány zejména aktivizující metody. Cílů tak bude dosahováno především na základě vlastní učební činnosti uchazeče. Jedině tak může u uchazečů dojít k rozvoji myšlenkové kultury, a to z hlediska získávání vědomostí i myšlenkových dovedností, rozvoje iniciativy a zájmu o vlastní rozvoj.
ÚV YMCA v ČR přijal dokument Systém vzdělávání YMCA, který obsahuje celou strukturu vzdělávání vedoucích. Uvádí také předpoklady, práva a povinnosti vedoucích, ale definuje i dovednosti, které by si měli osvojit absolvováním vzdělávacích kurzů. Ty budou složeny ze 2 částí – základního modulu (ten má obecný obsah společný pro všechny vedoucí) a specializace, jejímž cílem je rozvoj dovedností pro konkrétní zapojení v YMCA. Pro představu uvádíme některá témata základního modulu:
První pilotní kurz již proběhl a má 16 absolventů, další pilotní kurzy připravujeme, termíny zveřejníme v nejbližší době. Věříme, že přispějí k tomu, aby programy a aktivity YMCA byly známy především svou kvalitou a kvalifikovanými vedoucími.
Andrea Gröschlová a Jaroslav V. Hynek
[.. Celý článek | Autor: -jvh- .. ]
[..Pošli e-mail | Vytisknout článek ..]
15 nejčtenějších článků
Tábory dětem přinášejí přesně to, co jim pandemie vzala (07. 03. 2022, 1685x)
Film Zlatý podraz vychází také jako komiks! (03. 12. 2018, 1283x)
Čím byl ‚osmičkový‘ rok pro SHŠ In Taberna (03. 12. 2018, 1249x)
Jak správně použít vlajku a prapor (29. 06. 2021, 1189x)
Gospelový workshop – dobíječka baterií (03. 12. 2018, 925x)
KSY 2018–2019 (20. 06. 2019, 910x)
17. listopad a YMCA (03. 12. 2018, 907x)
Brána k druhým – soutěž (20. 06. 2019, 906x)
Jiří Černý se stal dalším abassadorem YMCA v ČR (03. 12. 2018, 885x)
Generace Protein – 20 let s časopisem, který na vás spoléhá (09. 10. 2018, 872x)
Před tábořením (27. 05. 2022, 861x)
100 slov – na čem opravdu záleží (29. 06. 2021, 852x)
Archiválie YMCA (03. 12. 2018, 852x)
Uvaděč (28. 02. 2020, 843x)
Uvaděč (09. 10. 2018, 823x)
Anketa
Kolik účastníků bude letos na ymkařských pobytových táborech?
Celkem hlasovalo: 219
![](reklama/ban_palac.png)
Bahisikayet.com
Extrabet
Deneme bonusu
Denemebonusuz.com
yurtdişi ev taşima
uluslararasi evden eve nakliyat
eşya depolama
yurtdişi kargo
eşya depolama